Intrebari si raspunsuri in lumina intelegerii Islamului


Profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa) a spus: "Cu adevarat, v-am lasat voua Cartea lui Allah si Traditiile Mesagerului Sau. Daca le veti respecta nu o sa va rataciti niciodata."

sâmbătă, 7 ianuarie 2012 | |

Unde cred musulmanii ca se afla Allah?

Calitatea de baza a unui bun musulman este aceea de a avea o credinta sincera si curata care isi trage seva din unica sursa de adevar existenta – Cartea Lui Allah si Invataturile profetului Sau (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!).

Si conditia unui fundament religios solid si fara deformari, este intelegerea clara si nealterata a Divinitatii, cunoasterea lui Allah in natura Sa, cu numele si atributele sale.

Allah Cel Preaslavitul si Preainaltul S-a descris pe Sine Insusi ca fiind Sublim, Suprem, Grandios. Atat in Nobilul Coran, cat si in Sunnah Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) exista numeroase evidente cu privire la Maretia Lui Allah.

Adevarata credinta este aceea care, presupunand existenta lui Allah Cel PreaMaret, confirma toate atributele Sale fara a le distorsiona intelesul si bazandu-se pe adevarul indubitabil ca Allah este deasupra celor sapte ceruri ale Sale, deasupra Tronului Sau, este separat / delimitat de toate creatiile Sale, iar creatiile Sale sunt separate / delimitate de El; Allah este Cel care este situat deasupra celor sapte ceruri si care, dupa ce a creat cele sapte ceruri si pamantul si tot ceea ce este in el, a creat tronul Sau, peste care s-a asezat.

Toate atributele divine sunt in esenta lor strans corelate cu atributul maretiei divine. Astfel, acceptarea sau respingerea unora dintre atributele lui Allah are la baza acceptarea sau respingerea Maretiei lui Allah. Oricine crede ca Allah este deasupra tronului Sau si este separat de creaturile sale, va crede si in celelalte atribute ale lui Allah, precum si in faptul ca inaltimile se supun vointei Sale, si ca El este marele stapinitor al lumilor. Allah face tot ceea ce El doreste si puterea sa se exercita potrivit vointei si intelepciunii Sale divine, Slavit fie El!

Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: "Si cand (exista) orice diferenta intre voi, cautati raspunsul la Allah si la Mesagerul Sau, daca voi credeti in Allah si in ziua de apoi." Si acesta este motivul pentru care cuvintele lui Allah cel Preainalt ca si cele ale Mesagerului Sau (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) trebuie luate ca si judecata decisiva si finala si nici un argument nu trebuie sa fie mai presus de acestea in dispute ce au ca subiect principal atributele divine sau orice alta subiect de natura religioasa.

Allah spune in Nobilul Coran : "Lauda numele Domnului tau Cel Preainalt”.

Din punct de vedere lingvistic, "Preainaltul" este o forma de superlativ, implicand faptul ca Allah este mai presus de oricine si orice si este deasupra tuturor lucrurilor prin natura, puterea si invincibilitatea Sa. Comentand acest verset, Ibn al-Qayyim (Allah sa aiba mila de el!) a spus: "Toti musulmanii in prezent dar si in trecut atunci cand il implora pe Allah sau ii cer ajutorul ridica mainile cu palmele indreptate spre cer. Ei nu isi lasa mainile in jos cu palmele directionate spre pamant. Ei ridica mainile in sus, stiind ca Allah se afla deasupra lor.

Totodata, atunci cind se roaga musulmanii si se afla in prosternare spun: "Lauda numele Domnului tau Cel Preainalt”.

Daca Allah s-ar afla pretutindeni, asa cum sustin unele opinii deviante, de ce in versetul mai sus amintit nu sta scris: Lauda-L pe Stapanul tau dimprejurul tau, sub tine sau de pretutindeni?

Allah spune, de asemenea: "Se tem de Domnul lor, de deasupra lor, si fac ceea ce le porunceste."

Acest verset se refera la ingerii care se afla deasupra noastra, si deasupra lor este Stapanul lor, Binecuvantatul, Preaslavitul. Si pentru a nu se crea nici o confuzie, Allah confirma in acest verset ca El se afla deasupra ingerilor care sunt locuitorii cerurilor: "Cel Milostiv s-a asezat deasupra Tronului".

Si: "Domnul vostru este Allah, care a creat cerurile si pamantul in sase zile, iar apoi s-a asezat pe Tron" (7:54)

Tot Allah spune: "Sunteti voi siguri ca Cel din cer nu va lasa sa va inghita pamantul, cand iata ca el se cutremura? Sunteti voi siguri ca Cel din cer nu va trimite asupra voastra o vijelie cu pietre?" (67:17,18)

Renumitii invatati in stiinta interpretarii sensurilor Coranului sunt de acord cu opinia potrivit careia Cel care se afla deasupra cerurilor nu este nimeni altul decat Allah, Care s-a ridicat deasupra tronului Sau, intr-o maniera pe care numai Maretiei Lui Allah o face posibila.

Cei care, in mod eronat, cred ca Allah se afla pretutindeni isi argumenteaza opinia cu versete cum ar fi: "Si El este "Illah" in ceruri si "Illah" de pe pamant!"

Referitor la acest verset, termenul de "Illah" reprezinta in traducere din limba araba "cel adorat"; asa ca versetul de mai sus se va traduce astfel: "El este Cel Adorat in ceruri si Cel Adorat" pe pamant". In acest caz, termenul "Illah" este un adjectiv, cu functia de atribut care determina pronumele personal "El", cu functie de subiect, care substituie substantivul - nume propriu – Allah. Prin urmare, daca am inlocui pronumele personal "El" cu numele propriu "Allah" intelesul versetului este urmatorul: "Allah este Cel Adorat in ceruri si pe pamant".

Exista insa opinii deviante in sinea lor care confunda termenul de "Illah" cu "Allah", obtinandu-se astfel un inteles de prisos : "Si Allah este Allah in ceruri si Allah de pe pamant", o propozitie care din punct de vedere gramatical, lingvistic si logic este incorecta.

Renumiti exegeti, precum Qatadah si Imaam al-Aajurri au dat termenului de "al-illah" sensul de "cel adorat", intelegand versetul in cauza: "El este Cel Adorat in ceruri si pe pamant".

Exista insa versete care specifica "prezenta" lui Allah in ceruri si pe pamant, dar nu in sens fizic, efectiv, ci in sensul omniprezentei stiintei divine,asa cum este cazul urmatorului verset:

"Si El, Allah, este in ceruri si pe pamant. El stie ceea ce voi tainuiti si ceea ce voi rostiti, dupa cum stie si ceea ce agonisiti voi."(6:3)

In mod paradoxal, cei care neaga ca Allah se afla deasupra Tronul Sau folosesc acest verset drept unul dintre argumentele lor; argument, insa, dezmintit prin faptul ca in acest verset face se referire la stiinta lui Allah, si nu la natura Sa, asa cum au consemnat cunoscuti exegeti. Mai mult, acestia afirma ca versetul in cauza demonstreaza faptul ca stiinta lui Allah cuprinde toate lucrurile din ceruri si de pe pamant. Faptul ca in acest verset se face referire la stiinta divina este scos in evidenta de faptul ca de doua ori in acelasi verset se repeata formula "El stie", ceea ce duce la urmatoarea interpretare: "Allah, Preaslavitul, stie ceea ce este ascuns si ceea ce se vede, si El stie ce agonisiti".

Deoarece versetul se termina cu cuvantul "pamant", s-ar putea cadea in capcana argumentelor dubioase ale celor ce presupun existenta lui Allah pretudindeni. Preaslavitul si Preainaltul, insa, lamureste foarte clar - cea care cuprinde toate lucrurile este Stiinta Sa, si nu esenta Sa.

Un alt argument dubios este sustinut prin folosirea urmatorului verset: "Oare tu nu vezi ca Allah stie tot ceea ce se afla in ceruri si se afla pre pamnat? Nu exista discutie in taina intre trei fara ca El sa fie al patrulea, nici cinci fara ca El sa fie al saselea, nici mai putini de atat si nici mai multi fara ca El sa fie impreuna cu ei, oriunde s-ar afla. Apoi le vesteste ceea ce au facut, in Ziua Invierii, caci Allah este a toate stiutor." (Surat Al-Mugeadilah, 7,8)

Intr-o maniera deformata, se sustine ca versetul de mai sus indica faptul ca Allah se afla, in esenta Lui, pretutindeni, argument infirmat de renumiti exegeti, precum Ibn Kathiyr care spune: "Aceasta inseamna ca Allah cunoaste foarte bine exprimarile lor, discutiile lor, secrete si gandurile lor."

Al-Qurtubi a spus despre acest verset: "El stie si aude sfaturile lor secrete. Acest lucru este dovedit de faptul ca propozitia care incepe si incheie acest verset confirma stiinta lui Allah". Al-Qasimi spune: "Cei invatati dintre companionii profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!), care au transmis sensurile Coranului uramsilor lor, au afirmat ca acest verset semnifica faptul ca Allah se afla pe Tronul Sau, iar stiinta Sa cuprinde toate lucrurile, este pretutindeni."

Analiza acestui text din punct de vedere lingvistic scoate in evidenta urmatoarele aspecte:

1.Cuvintele cu care incepe acest verset se refera la stiinta lui Allah, nu la locul unde se afla Allah.

2.Discutiile secrete sunt tema acestui verset. Allah spune "Nu exista discutie in taina in trei, fara ca El sa fie al patrulea". El nu spune "Nu sunt trei fara ca El sa fie al patrulea". Prin urmare, devine destul de clar ca stiinta lui Allah este cea care cuprinde toate creatiile Sale.

3.Allah confirma ca ii va informa despre discutiile lor secrete in Ziua Judecatii.

4.Prin urmare versetul se incheie prin confiramrea stiintei lui Allah.

5.Allah incepe Surat al-Mugeadilah cu urmatorul verset: "Allah a auzit vorbele aceleia care discuta cu tine in privinta barbatului ei si se plange lui Allah. Si Allah aude discutia voastra, caci Allah este Cel care aude tot si Vede Totul". Allah, Preaslavitul, declara ca a auzit-o pe femeie plangandu-se profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) si a auzit-o discutand cu sotul ei, dar nu declara in verset ca El a fost al treilea (prezent).

6.Iar in urmatorul verset Allah spune ca va sti faptele robilor Sai.

Si daca ar fi sa credem ca Allah este in esenta Sa pretutindeni, ar insemna sa credem ca Allah sta pana si in locurile murdare si doar o persoana fara minte ar indrazni sa-i atribuie o asemenea calitate lui Allah, Preainaltul si Preaslavitul si Allah este foarte departe de ceea ce Ii atribuie ei.

Ar insemna astfel si ca Allah se amesteca printre creaturile Sale de pe ceruri si de pe pamant. Aceasta este o opinie foarte periculoasa pentru ca este aceeasi care a dus la construirea mitului intruchiparii lui Allah (intr-o fiinta asemenea creatiilor Sale)si Allah este foarte departe de ceea ce Ii atribuie ei, Slava Lui.

Adevaratii credinciosi ar trebui sa aiba clar in mintea si in inima lor faptul ca nu exista nimic care sa-L poata inconjura / impresura pe Allah, Preaslavitul si Preamaretul si nici nu exista un loc care sa-L poata cuprinde. Lucrurile si locurile sunt creatii ale lui Allah, iar El, Creatorul, este mai presus de acestea, in totalitatea lor. Fiecare dintre creatiile Sale are nevoie de Allah, in timp ce El este separate / delimitat de ele si nu are nevoie de nimic si de nici una dintre ele.

Atunci cand fac "du'aa" (rugi), cand il implora pe Allah musulmanii isi indreapta palmele spre cer si aceasta pentru ca ei au credinta sincera si adevarata ca Allah se afla deasupra cerului.

Atunci cand sunt confruntati, insa, cu acest argument, cei care neaga Maretia lui Allah, a atributului sau de "Preainalt" sustin ca musulmanii folosesc aceasta modalitate de a face "du'aa" cu mainile ridicate spre cer, nu pentru ca ei se indreapta in rugile lor spre Domnul lor, Preainaltul, ci pentru faptul ca cerul este "Qiblah" pentru "du'aa" si imlporare.

Ceea ce acestia sustin, insa, nu este probat in nici un fel de evidentele existente in Coran sau in Sunnah ("Traditiile Profetulului - Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) si nici nu se regaseste in relatarile vreunuia dintre companionii acestuia sau a generatiei de dreptcredinciosi care i-au urmat ("taabiyn") .

"Qiblah" este un un subiect de o deosebita importanta in islam, astfel incat fiecare musulman si, cu atat mai mult invatatii intru islam, ar trebui sa aiba cunostinta de faptul ca indreptarea spre Ka'abah este unica "qiblah" existenta in islam, atat in cazul rugaciunlor, cat si al rugilor si implorarilor ("du'aa"). Astfel, a declara ca cerul sau orice altceva este "qiblah", aceasta reprezinta o mare inovatie ("biddah") si o nerespectare a Coranului si Sunnah si a consensului marilor invatati musulmani.

"Qiblah" este directia in care musulmanii isi indreapta fata in timpul rugaciunii, si a-si indrepta fata spre ceva inseamna, implicit a te uita spre acel ceva. Daca cerurile ar fi fost "qiblah", Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) i-ar fi indrumat pe companionii sai (Allah fie multumit de ei!) sa se indrepte/sa priveasca spre cer in momentul in care doreau sa efectueze rugaciunea. Dimpotriva, insa, este interzis pentru musulmani sa isi ridice privirea in timpul rugaciunii, ei trebuind sa se concentreze pe punctul in care fac prosternarea. Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a avertizat: Cei care isi ridica privirea in timpul rugaciunii sa inceteze (aceasta) ca (nu cumva) sa orbeasca." (consemnat de Bukhariy, Muslim si altii).

Si, din fericire, versetele Nobilului Coran nu lasa loc pentru asemenea opinii eronate. Allah, Preaslavitul si Preinaltul, i-a ordonat in mod special mesagerului Sau (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!), precum si tuturor supusilor Sai sa isi indrepte privirea spre Ka'bah in timpul rugaciunilor, spunand: "Si de oriunde ai pleca, indreapata-ti fata catre Moscheea Sfanta Al-Haram" (2:150). Apoi Allah se adreseaza musulmanilor: "Oriunde v-ati afla, indreptati-va fetele catre ea." (2:150)

Maretia lui Allah este dovedita si in versetul urmator: "...La El se inalta cuvantul bun si la El se inalta fapta cea buna..." (35:10), slava lui Allah. Acest verset contine clar cuvintele lui Allah, in care verbul "a se inalta" este folosit pentru a indica ca Allah este deasupra si separat de creatiile Sale.

"Inaltarea" faptelor este specificata si in numeroase dintre spusele Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) precum si in versete de genul: "Ingerii si Duhul se inalta la Allah intr-o zi a carei durata este cat 50.000 de ani" (70:4). In acest caz, maretia Creatorului este evidentiata prin distanta enorma care se afla intre cerurile locuite de ingerii si Stapanul de deasupra lor. Si Allah spune: "El carmuieste toate lucrurile din cer si de pe pamant..."(32:5) si "El se afla pe Tron."

Allah spune: "O, Isus! Eu iti voi da o rasplata imbelsugata, te voi inalta la Mine..." (3:55).

Ce ar raspunde cei care cred ca Allah este pretutindeni daca ar fi intrebati : "Unde este Isus acum?"

Raspunsul ar putea fi fie ca Isus este pretutindeni, fie ca este in cer. Daca ar sustine ca Isus este pretutindeni, atunci ei ar renega o credinta rezultata din raportul dintre Isus si Allah, ca relatie intre creatie si Creatorul acesteia. Sustinerea opiniei conform careia Allah este pretutindeni ar putea conduce la o eroare asemenea mitului intruchiparii sustinut de crestini. Dar daca spun ca Isus este in cer, atunci ar admite ca Allah l-a inaltat pe Isus in cer si Allah se afla deasupra cerurilor.

Allah spune:"Domnul nostru este Allah care a creat cerurile si pamantul in sase zile, iar apoi s-a asezat pe Tron"

Acesta este unul din cele sapte versete in care Allah, Preaslavitul, face referire la "Istiuu'a"-ul Sau pe Tronul Sau. Credinta sincera si adevarata presupune increderea in faptul ca maretul Tron al lui Allah se afla deasupra celor sapte ceruri. Allah, dupa ce a creat pamantul si i-a alocat toate cele de trebuinta, S-a inaltat pe maretul Sau Tron. Si in Coran exista aproximativ 250 de versete care contin verbul "a trimite jos"(a pogori) cu refeire fie la Coran, fie la Scripturile anterioare sau la ingeri, ceea ce sustine in mod clar ideea ca Allah se afla deasupra.

Punctul de vedere al companionilor (Allah sa fie multumit de ei!)

Zainab, sotia Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) obisnuia sa pretinda meritul ei asupra celorlalte sotii ale acestuia spunand: “Sunt parintii vostri cei care v-au dat Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) in timp ce (mie) Allah (Cel) de deasupra celor sapte ceruri mi-a daruit aceasta casatorie cu Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!).” (Al-Bukhaariy)

Si s-a relatat ca despre aceasta  (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!): "Este Ar-Rahman (Cel milostiv) Cel care mi-a daruit aceasta casatorie de deasupra tronului sau.”

Ibn Abbas (Allah sa fie multumit de el), i-a spus Aishei (Allah sa fie multumit de ea!) cand ea era pe patul de moarte: “Dintre toate nevsetele mesagerului tu esti cea mai iubita de catre el (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!),iar el a convietuit numai cu femei pure. Allah Preainaltul de desupra celor sapte ceruri ti-a trimis dezvinovatirea care a fost adusa de insusi ingerul Gibriyl. Nu exista o mosqee dintre mosqeile lui Allah in care versetele dezvinovatirii tale sa nu fie recitate in fiecare noapte si zi." Aisha, sotia profetului in viata aceasta si viata de apoi, mama a dreptcredinciosilor, pe care anumite secte au incercat sa o dezonoreze insa Allah Preainaltul i-a aparat onoarea si i-a condamnat pe cei care au vorbit minciuni impotriva ei. (Vezi Surat An-Nur 24:11-20 )

In discursul sau de dupa moartea Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) Abu Bakr (Allah sa fie multumit de el!) a spus: "Cel care il adora pe Muhammad sa stie ca el este mort, iar cel care il adora pe Allah Preainlatul de deasupra cerului sa stie ca el este Vesnic si niciodata nu va muri." (Bukhariy)

Ibn 'Omar a trecut pe langa un cioban si l-a intrebat: “Ai o oaie de taiat?" Este proprieterul in preajma a raspuns pastorul. Spune-i ca lupul a mancat-o i-a spus ibn 'Omar. Prin urmare pastorul si-a ridicat capul spre cer si a spus: Atunci unde este Allah? Ibn 'Omar a raspuns: Jur pe Allah, (ca) eu ar fi trebuit sa ma intreb unde este Allah…" Mai tarziu el a rascumparat oaia si l-a eliberat pe pastor oferindu-i-o .(Ath-Thahabi)

Punctul de vedere a celor 4 imami:

Abu Muti' Al-Balkhi a spus: L-am intrebat pe imam Abu Hunaifa despre o persoana care a spus: "Nu stiu depre Stapanul Meu. Este in cer sau pe pamant?" Abu Hunaifa a raspuns: "O persoana care spune un astfel de lucru este un renegat in fata luiAllah."

Preainaltul a spus: Cel Milostiv s-a inaltat deasupra tronului iar tronul lui Allah este desupra cerurilor sale .

Apoi, l-am intrebat pe abu Hunaifa: "Si daca o astfel de persoana ar admite ca Allah este deasupra tronului Sau, dar afirma ca nu stie daca tronul Lui este in cer sau pe pamant?" Abu Hunaifa a raspuns: "Daca el neaga ca tronul lui Allah este deasupra cerului, el este un renegat. Daca persoana comite un act de apostazie atunci, pe drept, acea persoana care neaga maretia lui Allah este cu siguranta mai rea decat un apostat (renegat).

Abdullah bin Nafi ne relateaza ca Maalik bin Anas a spus: "Allah este desupra cerurilor, dar stiinta sa cuprinde totul. Nimic nu scapa stiintei Sale."

Imaam Asha-Shafa'i a spus: "Crezul pe care il am este crezul musulmanilor de dinaintea mea, in care marturisirea de credinta este: Nu exista decat un Dumnezeu si Mohammad este robul si mesagerul Sau. Si ca Allah este desupra tronului Sau, desupra cerurilor. Si El coboara in cerul cel mai de jos de cate ori vrea."

Imam ibn Khuzaimah, un discipol al lui Shafa'I a spus: "Acela care nu recunoaste faptul ca Allah este desupra tronului Sau, deasupra celor sapte ceruri ale sale, si ca El este separat de creatiile sale, este un necredincios. Unei astfel de persoane trebuie sa i se ordone sa se caiasca si sa renunte la credinta sa gresita."

Abu Bakr Muhammad at-Tamimy, un imam shafa'iit, a spus: "Nu ma rog in spatele unei persoane care neaga atributele lui Allah si care nu recunoaste ca Allah este desupra tronului Sau."

Imam Ahmad a fost intrebat: "Este Allah deasupra tronului Sau? Deasupra celor sapte ceruri, separat de creatiile sale si este Stiinta Sa cea care cuprinde Totul? El a raspuns: "Cu siguranta El este desupra Tronului Sau si nimic nu scapa cunostintei sale."





















Share/Bookmark

0 comentarii:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...